Overcoming Hate Speech in Media
Одеса. Аналітика
травень-липень
Аналітика матеріалів одеськых ЗМІ
за травень-липень 2018 року
Ситуація із застосуванням мови ворожнечі у одеських ЗМІ
Дослідження ЗМІ Одеси та області (серед яких: «Рупор Одессы», «Иваси ньюс», «Stringer media», «Одесса медиа», «Odessit.ua», «368.mediа», «Мегафон», «УСИ Одесса», «MC today», «Reporter.com.ua» та деякі інші) за період з 1 травня 2018 року до 31 липня 2018 року підтвердило наявність окремих проявів мови ворожнечі у деяких журналістських матеріалах.
Проводячи цей моніторинг, усвідомлюємо наявність певних протиріч між правами на свободу вираження думки, які передбачені Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод (Статтею 10. Свобода вираження поглядів («Європейської конвенція з прав людини), статтею 34 Конституції України, яка гарантує право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань з не менш важливими вимогами Рекомендацій Комітету міністрів Ради Європи № 97(20) щодо висловлювань, які поширюють, розпалюють, підтримують або виправдовують різноманітні форми ненависті, викликані нетерпимістю, Кемденських принципів від організації «Артикль 19», законів України "Про інформацію", "Про друковані ЗМІ (пресу) в Україні, кодексу етики українського журналіста. Так, абсолютної свободи преси в умовах війни існувати не може. З іншого боку, журналістам варто уникати дій, які можуть поляризувати суспільство.

У ході аналізу виявлено, що найчастіше об'єктами, на яких, була спрямована мова ненависті в мас-медіа, є активісти націоналістичних організацій, громадські діячі патріотичних організацій, представники політичних сил, які опоненти називають радикальними. Кількісний аналіз засвідчив такі показники: об'єкти спрямування мови ворожнечі - націоналісти (активісти) (7 випадків), представники етнічних спільнот (4 випадки), чиновники (2 випадки), політики (1 випадок).

Розглянемо нижче, окремі приклади, які дають розуміння загальних тенденцій.

2 травня 2018 року на сайті: «Рупор Одессы» вийшов матеріал під назвою «Марш украинского порядка идет по Одессе» (http://rupor.od.ua/news/Marsh-ukrainskogo-poryadka-idet-po-Odesse-044527/). Тематика: представники політичних організацій. У публікації неприховано критично й з іронією подано інформацію про марш ВО "Свобода" та "Національного корпусу". Тон подання й акцент на кліше, співзвучних з описами акцій фашистів, формують апріорне несприйняття описаної акції одеситами. Група позиціонується як джерело загроз. Ось фрагменти, які дають уявлення про тон та тенденційність публікації. «В Одессе украинские националисты вышли на так называемый «марш украинского порядка». В мероприятии участвуют, по оценкам полиции, от 700 до 1000 человек, в том числе представители партий «Национальный корпус», ВО «Свобода» и движения «Правый сектор». Паралелі з нацистами відчутні й у заголовку.

11 травня 2018 року на сайті: «Иваси ньюс» у матеріалі «Что думает девушка в свитере «Нахтигаль» о празднике 9 Мая?» (http://ivasi.news/against/chto-dumaet-devushka-v-svitere-nahtigal-o-prazdnike-9-maya-video/) йдеться про різне ставлення одеситів до відзначення Дня перемоги або Дня па́м'яті та прими́рення, борців за незалежність України. Тематика: представники політичних організацій. Автори репортажу цитують радикальні позиції учасників громадських заходів. Вважаємо, що необов'язково дослівно приводити цитату «Я вижу «Бендеровские бесы, вон Одессы!». Такі формулювання розпалюють ворожнечу у суспільстві, спонукають до стигматизації, дискримінації.

21 травня 2018 року на сайті «Stringer media», у замітці «Одесского журналиста, подозреваемого в эксгибиоционизме, уволили с телеканала» (http://stringer.media/novosti/11942-odesskogo-zhurnalista-podozrevaemogo-v-eksgibiocionizme-uvolili-s-telekanala.html) йдеться про звільнення з роботи одеського тележурналіста за нібито антисоціальну поведінку, зокрема ексгібіціонізм. Тематика: прихильники окремої ідеології. Автори матеріалу цитують репліки звільненого з роботи громадянина, у яких він не добирає слів на адресу опонентів. Пропагується негативне узагальнення щодо націоналістів. Видання тиражує думку звільненого журналіста: «Я ничего не смогу доказать националистам. У них одни методы — нападать на инакомыслящих, избивать, прыскать баллоном в лицо и клеветать на людей». Таким чином група позиціонується як джерело загроз.

Того ж таки 21 травня на сайті «Одесса медиа» у статті під назвою «Патриоты бьют полицейских, а советник Головина не видит нарушений» (http://odessamedia.net/news/poka-patrioti-byut-policeiskih-sovetnik-golovina-ne-vidit-narushenii/ ) досить упереджено подається інформація про сутички громадян біля офісу з продажу криптовалют у Одесі. Тематика: учасники політичного дискурсу. Радника начальника УМВС у Одеській області критикують за потурання агресивним громадянам. У коментарях до публікації один з читачів написав: «Как можно тупую подкупленную гопоту называть патриотами?». Фіксуємо твердження про моральні недоліки певної соціальної групи як такої.

20 червня 2018 року на сайті «Odessit.ua» було надруковано матеріал «Геннадий Труханов разъяснил разницу между упертостью в забор и патриотизмом» (https://odessitua.com/news/65987-gennadiy-truhanov-razyasnil-raznicu-mezhdu-upertostyu-v-zabor-i-patriotizmom-foto-video.html ) про конфлікт щодо забудови пришкільної території. Невказаний автор цитував мера та тиражував думку про те, що опоненти забудови та огородження пришкільної території - це хулігани, які прикриваються патріотичними гаслами. Для посилення негативного образу критикованих осіб, їх названо «так званими активістами». Ось цитата: «Геннадий Труханов разъяснил разницу между упертостью в забор и патриотизмом. Коммунальщики его возводят уже четырежды, и каждый раз так называемые активисты разрушают его. При этом никаких внятных объяснений своим действиям эти «деятели» не приводят. «Во всех предыдущих случаях данные действия сходили местным хулиганам, прикрывающимся патриотическими словами, с рук, но нужно понять, что снос забора и патриотизм – это, как говорят в Одессе, две большие разницы!», - резюмировал мэр...». Таким чином групу позиціоновано як джерело загроз, схильну до кримінальності.

28 червня 2018 року на сайті «Иваси нет» опубліковано матеріал «В День Конституции на марше националистов в Измаиле открыто призывали «топить сепаров в Дунае». (http://ivasi.news/ivasi-top/v-den-konstitutsii-na-marshe-natsionalistov-v-izmaile-otkryito-prizyivali-topit-separov-v-dunae-video/) . У замітці, автор якої не вказаний, розповідалося про події у Ізмаїлі з нагоди проведення рок-фестивалю. Анонімний автор вживав узагальнення, що є проявами мови ворожнечі як щодо «радикалів», «націоналістів», так і «сепарів». Пор.: «В День Конституции на марше националистов в Измаиле открыто призывали «топить сепаров в Дунае». В Измаиле прошло шествие украинских националистов, приурочивших свою акцию к проходящему в городе украинскому рок-фестивалю «Дунайская Сечь». Радикал в футболке с символикой «Азов» заявил (смотреть с 2,46 по хронометражу):

«Не нужно кричать, что Измаил – это Украина, потому что он и так Украина, не должно быть никаких сомнений. Сепары есть, но они попрятались. Мы их будем искать и садить на кол…. Дунай хороший, глубокий и места всем хватит».

Вказані вище 6 прикладів доводять певні тенденції щодо нетолерантного дискурсу в одеських медіа про роль націоналістів, патріотів та громадських активістів у житті області.

Нижче – декілька прикладів на інші теми:

23 травня 2018 року на сайті: «368.media» вийшла стаття «Аферисты-коллекторы сменили вывеску и продолжают пугать украинцев», (http://ivasi.news/ivasi-top/v-den-konstitutsii-na-marshe-natsionalistov-v-izmaile-otkryito-prizyivali-topit-separov-v-dunae-video/), у якій виявлено твердження про моральні недоліки певної соціальної групи як такої.

У матеріалі йшлося про неетичні методи роботи колекторів для повернення токсичних активів (неповернутих кредитів). Автор не добирає епітетів, пишучи про тиск колекторів на проблемних позичальників. Називає їх «быдло»-операторами. Цитуємо: «Аферисты-коллекторы сменили вывеску и продолжают пугать украинцев. У «Вердикта», самый их распространенный метод выбивания денег – SMS устрашающего характера, звонки «быдло»-операторов».

23 травня 2018 року на сайті: «Иваси ньюс» у публікації під заголовком «Сельские мотивы агрессивно наступают в центре Одессы» ( http://ivasi.news/trash/selskie-motivyi-agressivno-nastupayut-v-tsentre-odessyi/ ) подано негативний образ певної соціальної групи як такої. Тематика: Дискримінація групи осіб, які живуть у сільській місцевості. У замітці йдеться про несмак у оформленні торгових рядів. Можливо, й виправдане з точки зору художнього смаку зауваження подано у неприховано зневажливому тоні по відношенню до приїжджих з провінції громадян. Ось фрагмент тексту: «Сельские мотивы агрессивно наступают в центре Одессы. Потихоньку превращаемся в натуральнэ сэло... Это подземка у вокзала, так сказать, врата города. Понимаю, сделано для того, чтобы приезжающий контингент (а одесситы знают, какой он нынче) чувствовал себя, как вдома». Заголовок цього матеріалу також відчутно упереджений.

5 червня 2018 року на сайті «Мегафон» було оприлюднено матеріал під назвою «В Одесской области новая Врадиевка: БПП «спелся» с «Оппоблоком». ( http://www.megafon.od.ua/2018/06/05/v-odesskoi-oblasti-novaia-vradievka-bpp-spelsia-s-oppoblokom-video/).

У замітці йшлося про вибори до місцевої громади у селі Цебриково Одеської області. Цитуючи вислови окремих політиків у соцмережах, автори узагальнили негативний образ представників двох політичних сил, називаючи їх «оппо», «бепепе», «риги», «спайка», звинувачуючи не конкретних осіб, а узагальнених партійів у намаганнях зірвати вибри до місцевої громади, як-от: «Селяне кричат «Банду геть!» спайке из оппоблока и бепепе. После Революции Достоинства рыгами нагло попирается закон и законность. Спайка бепепе и оппо уже не прикрыто, а явно – одно целое. Товарищи евромайдановцы и свидетели демократии/евроинтеграции».

Не обійшлося у проаналізованому сегменті публікацій і без негативних узагальнень за етнічною приналежністю. У матеріалі сайту «УСИ Одесса» під заголовком «Одесский суд отпустил двух приднестровских киллеров под домашний арест» (https://usionline.com/2018/06/12/odesskij-sud-otpustil-dvuh-pridnestrovskih-killerov-pod-domashnij-arest/ ), (12 червня 2018 року) йшлося про розслідування кримінальної справи, де зроблено акцент на тому, що підозрюваними є придністровці. Тим самим автор позиціонує цю етнічну групу як джерело загроз, стверджуюи про ї кримінальність. Пор.: «Одесский суд отпустил двух приднестровских киллеров под домашний арест. По информации следствия, до задержания приднестровцы совершили еще два подобных преступления».

2 липня 2018 року на сторінці видання «MC today », вийшов матеріал «В Одессе анонимные активисты за $1000 «разрешают» рестораторам показывать ЧМ по футболу» (https://mc.today/v-odesse-aktivisty-za-1000-razreshayut-restoratoram-pokazyvat-chempionat-mira-po-futbolu-v-rf/ ). У цій статті анонімний автор розповідає про дзвінки з погрозами кільком одеським рестораторам невстановлених осіб. У матеріалі бездоказово припущено, що бізнесменам погрожують активісти-представники націоналістичних організацій. Таким чином підвищується ймовірність протистояння між представниками різних політичних поглядів.

10 липня 2018 року на сайті «Odessa online» вийшла публікація «В Одессе три ромки-воровки обворовали американца» (https://odessa.online/v-odesse-tri-romki-vorovki-obvorovali-amerikantsa-foto/). У замітці безпідставно зроблено акцент на етнічну належність підозрюваних у скоєнні злочину жінок. Такого роду узагальнення сприяють виникненню стереотипів щодо схильності усіх ромів до девіантнтної поведінки. Доказом такого припущення є, зокрема, коментар читача Олексія під публікацією: «Не ромки, а цыганки. Последнее время заметил тенденцию к использованию слова «ромы», вы считаете, что оно более цивилизованней звучит, а «цыгане» несет в себе сразу негативный заряд? Если вы думаете про второе то верно! Пускай все остается на своих местах и этот тараканий народ никогда не заслужит уважения».

12 липня 2018 року на сайті «Reporter.com.ua», під заголовком «Молдаванин и россиянка пытались вывезти из страны медали и книги» (http://reporter.com.ua/news/21q860/ ) вийшла замітка про спробу здійснення незаконного переміщення предметів через митний кордон України. У цій публікації автор безпідставно акцентує увагу читачів на етнічній приналежності підозрюваних у порушенні закону.

Таким чином бачимо продовження тенденцій до несприйняття окремими представниками ЗМІ активістів націоналістичного спрямування, стигматизації підозрюваних у скоєнні злочинів або правопорушень їхньою етнічною належністю, використання нетолерантної лексики щодо політичних опонентів тощо. Вважаємо, що солідаризація журналістів у прагненні дотримуватися принципів журналістської етики з часом мінімізує такі прояви нетерпимості.
Віталій Жугай